Leírás

Ezen a blogon egy nyugati határszéli baráti társaság chilitermesztéssel kapcsolatos tapasztalatait, gondolatait olvashatjátok. Minden, ami kapcsolódik ehhez a csípős terméshez. Kellemes nézelődést!

Állandó oldalak

HTML

Utolsó kommentek

Az előző "WD Chili" évad tartalmából


Avagy milyen hibákat követ el egy kezdő, illetve hasznos tanácsok érdeklődőknek

2014.01.26. 19:31 WD Chili

Mivel nálam még uborkaszezon van, az idei év még tervezés alatt van, ezért arra gondoltam, hogy kicsit részletesebben összefoglalom az első chilivel töltött év történéseit. Ennek keretein belül írok arról is, hogy mit csinálnék másképp/mit fogok másképp csinálni, illetve azoknak is lesz pár (remélem) hasznos információ, akik most szeretnének belekóstolni a chili nevelésébe.

1. Ültetés, csíráztatás

Az első - nem is olyan magától értetődő - lépés, hogy kiválaszd, hogy milyen fajtát szeretnél termeszteni. Első évben általában mindenki korábban kapott paprikák kiszárított magjaival kezd (a kapudrog...). Nálam is így történt, kaptam Petitől két darab piros chilipaprikát, valamint az akkor először elkészített chilis lekvárhoz vásároltam habanero paprikákat, ezek magjait raktam el. Ültetés előtt belelkesültem, és vásároltam még macskapaprika és koktélparadicsom magot, csak hogy színesítsem a balkonkertészetet. Utólag bánom, hogy az egyik kedvenc chilimet, a jalapenot kihagytam. Nektek is azt javaslom, hogy ha ültetni szeretnétek, előtte gondoljátok át, hogy milyen paprikákat szeretnétek. A fajtákat nem részletezem, olvassátok csütörtökönként a blogot! :)

A magok elültetésére február első felében került sor. A magok egyenesen a földbe kerültek, néhány mm mélyre. Főként joghurtos poharakat, illetve egy régebbi növénykompozíció műanyag tálját használtam, poharanként/cserepenként 4-4 maggal. A poharak alját kilyukasztottam, hogy a felesleges víz el tudjon távozni. A csíráztatáshoz és az első átültetéshez palántaföldet használtam a magasabb tápanyagtartalom miatt.

A csírázást elősegítendő, folpackkal le voltak fedve a poharak, hogy ne száradjon ki a föld. A körülbelül 20-25 fokos meleg és a napi öntözés hatására egy-két hét után előbukkantak az első hajtások. Emlékeim szerint a magok körülbelül 80%-a kelt ki, ami ahhoz képest, hogy nem vetőmagok voltak, hanem csak paprikából kinyertek, egész jó arány.

Egy kép a frissen kikelt növényekről:

2013-03-01 16.33.58.jpg

A hajtások gyorsan nőttek, azonban - mivel nem közvetlenül a déli fekvésű ablakba tettem az ültetvényt - a kevés fény miatt a növények hirtelen nyúltak meg, néhány növény már nem tudta tartani a levelek súlyát, és eldőlt. Miután áthelyeztem a növényeket egy méterrel odébb, közvetlenül az ablakba, már egészségesebb növekedési pályát futottak be. Tanulság, hogy hiába tűnik úgy, hogy a szoba belsejében is világos van, célszerű az ablakba tenni a növényeket, amennyiben a tájolás megengedi, természetesen a déli fekvésűbe.

2. A növekedési fázis

A növények szépen nőttek, áprilisban sor került az első átültetésre. Ekkor jöttem rá, hogy a kezdeti ültetési taktika nem a legjobb, mivel a növények gyökere összenőtt, így nehéz volt szétválasztani őket. Időközben bevásároltam a jövőre való tekintettel egy csomag palántázótálcát a lidlben, idén már ezt vetem be, hiszen sokkal praktikusabb, több okból is. Az alsó tálca a vizet, a felső, átlátszó fedő a párát fogja fel, kedvező körülményeket biztosítva. Aki nem szeretne ilyenre beruházni, annak azt javaslom, hogy kisebb joghurtos poharat használjon, és poharanként egy vagy két magot ültessen.

Az átültetett növényekről néhány kép:

DSC_5785.JPG

DSC_5782.JPG

Az átültetett növények már kaptak egy kis Garri zöldség-bogyósnövény tápoldatot. A chilik szépen nőttek, jött a jó idő, úgyhogy kiültettem őket virágládákba, illetve cserepekbe. Négy darab, 60 centis balkonládába összesen 16 növény került, a többi növény jórészt ~20 centis cserepekbe. Alapszabály, hogy minél nagyobb helye van a növénynek a földben, annál nagyobbra nő. A tapasztalataim szerint a balkonláda lakáschilinek, ablakba teljesen elég, ahol van több hely, vagy nagy növényt szeretnél, ott jobb a nagyobb cserép (lásd képek Lukáchili bejegyzéseinél).

Egy kép illusztrációként:

2013-05-10 19.14.10.jpg

(igen, néhány nagy tejfölös pohár is felhasználásra került...)

3. A szabadban

Miután a növények kiköltöztek az erkélyre, nem viselték valami jól a hosszan tartó direkt napsütést, és ledobták néhány levelüket. Ezt az okozza, hogy hiába voltak már eddig is napon az ablaküveg mögött, az üveg megszűri az UV sugarakat, kint viszont direktbe kapják a napot (ezt könnyű elképzelni, mindenkivel előfordult már, hogy az első nyári strandolás után úgy ér haza mint egy frissen főtt rák).

Időközben megjelentek az első virágok, valamint június közepén az első termések is a macskapaprikán:

2013-06-16 13.41.13.jpg

Időközben sajnos a rovarok is megtalálták a növényeimet, pajzstetvek szállták meg a leveleket. Először egy Biola nevű, bio olajjal próbálkoztam, ami sajnos a dögöket nem ölte meg, de a levelek legalább jó ragacsosak lettek. Végül a Karate nevű vegyszer vált be, ezzel azonban óvatosabban kellett bánni, permetezés után két hétig tilos a paprikákat fogyasztani!

A tetűtámadás után már zavartalanul lehetett szüretelni. Általánosságban elmondható, hogy a csípősebb paprikák lassabban fejlődnek. Ez nálam sem volt másképp, először a macskapaprika kezdett terméseket növeszteni, utána pedig a piros chilipaprika, ennek az érési ideje is kicsit hosszabb volt. A habanerok csak június végén - augusztus elején kezdtek termést hozni, és csak a mexikói klímájú augusztusnak köszönhető, hogy néhány termés beért szeptemberben.

Néhány kép az eredményről:

DSC_5903.JPG

DSC_7156.JPG

DSC_7620.JPG

4. Utóélet

A paprikákat első körben csak nyersen fogyasztottam, később elkezdtem különböző receptek alapján feldolgozni a termést, ezeket nem szeretném itt kivesézni, a keddi gasztro rovatban előbb-utóbb biztos olvashattok majd néhányat ezek közül (például a legutóbbi cikk is egy ilyet mutat be).

A feldolgozott chilikhez elkészült a saját logó (mérnöki munka, természetesen AutoCadben...)

logo.PNG

A szezon vége kicsit felemás lett, szeptember végén a habanerok közül ötöt próbaképp elraktam az otthoni garázsunkba áttelelni (erről majd később biztos lesz bejegyzés is), a többit pedig hagytam, hogy a Kárpát-medence éghajlatának megfelelően befejezze pályafutását.

Összességében nagyon elégedett voltam az eredménnyel, mikor belekezdtem, nem gondoltam volna, hogy ilyen mennyiségben lesz paprikám. Időközben sokat tanultam, ami főleg a neten való böngészést, szakmai fórumok és blogok olvasását, illetve nem utolsó sorban chiliszerető baráti társaságban töltött beszélgetésekből állt. A megszerzett tudással felvértezve vágok neki az új szezonnak, ami remélem még sikeresebb lesz, mint az előző.

Amennyiben bármi kérdés merült volna fel a fentiekkel kapcsolatban, nyugodtan tegyétek fel kommentben!

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló kezdetek évértékelő termesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://westernchili.blog.hu/api/trackback/id/tr505778868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása