Leírás

Ezen a blogon egy nyugati határszéli baráti társaság chilitermesztéssel kapcsolatos tapasztalatait, gondolatait olvashatjátok. Minden, ami kapcsolódik ehhez a csípős terméshez. Kellemes nézelődést!

Állandó oldalak

HTML

Utolsó kommentek

Dávid chilit nevel - 2015. 23. hét


2015.08.03. 20:15 WD Chili

Az elmúlt néhány hétben mást sem lehetett hallani, mint a folyamatos hőségriadót és a melegrekordokat. A meleg nyár mindenkit megvisel, bevallom én sem vagyok kivétel, jól esett az egyhetes hidegebb, esősebb időjárás. Velünk ellentétben azonban a növények kifejezetten jól érzik magukat ebben a melegben, és ha a kellő mennyiségű vizet és tápanyagot megkapják, még jobban meghálálják a gondoskodást.

A legutóbbi bejegyzés óta eltelt időben a paprikák a kedvező körülményeknek köszönhetően szép fejlődést mutattak be. A benti "melegház" után a kinti klíma, valamint az átültetés hatására hihetetlen mértékben megnőttek a palánták. Ebben természetesen szerepet játszott a hetente adagolt Chili focus is. A tiszta kókuszrostba ültetett növényeket egy idő után beérték a kevert közegben (kókuszrost+virágföld) növekvők, jövőre már nagyobb cserepeket is be kell szereznem, idén már nem akartam még egy átültetéssel bajlódni idő-, valamint helyhiány miatt.

Fajtákat tekintve, főleg Jalapenok érték meg a "felnőttkort", ezen kívül néhány Birds Eye, Cayenne, Carolina Reaper, Habanero, Numex Halloween, Bolivian Rainbow és Bassotto található a kertben. Az utóbbiak később lettek elültetve, így ezek csak nemrég lettek átültetve a végleges helyükre.

Természetesen a kártevők idén sem kerültek el, a kikerült növények egy részét ellepték a tetvek. Korábban már próbálkoztam bio rovarirtó szerekkel, kevés sikerrel, azonban idén próbát tettem a sokak által dicsért neem olajjal. Ez egy természetes szer, a neem-fa terméséből készül hidegen sajtolással. Komplex hatásmechanizmusú, a rovarok szaporodását akadályozza, illetve kellemetlen szaga miatt távol tartja őket a levelektől.

Vissza a saját tapasztalatokhoz, a növényeket többször, két naponta lepermeteztem, és egy-két héten belül eltűntek a kártevők. Szerencsére azóta is csak minimális pusztítást tapasztaltam, pár megrágott levél jelzi, hogy nem csak én szeretnék lakmározni a kertből.

Apropó tetvek, a hétvégén hallottam egy házi módszert tetvek ellen: tejet - lehetőleg valami zsíros házi tejet, esetleg tejszínt - kell a növényre permetezni. A tej a napon ragadóssá válik, a tetvek pedig beleragadnak. Én még nem próbáltam, de közeli források megerősítették a hatékonyságát.

Mint már korábban említettem, a Babylon Grow csapatának tanácsára idén megpróbálkoztam a tiszta kókuszrostban való neveléssel is. Az eddigi tapasztalatok alapján a módszer abszolút működőképes, azonban nem árt pár dologra figyelni:

A kókuszrost nagy mennyiségű vizet tud magába szívni, azonban azt vettem észre, hogy a vegyes közeghez képest mégsem bírják tovább a növények víz nélkül, a kókuszban tartottaknak is kell a folyamatos locsolás. Mivel a termesztő közeg semmilyen tápanyagot nem tartalmaz, ezért itt fokozottan ügyelni kell a rendszeres tápozásra. Ezek megléte esetén a növény nagyobb és erősebb lehet, mint a földben tartott társai.

Kertben tartott növények esetén még egy érdekes hozadéka van a kókuszrostos termesztésnek: ha kicsi a közeg nedvességtartalma, könnyűvé válik, és egy erősebb szél könnyen felboríthatja a paprikákat. Ez ellen a jövőben a cserép aljára rakott kövekkel lehetne védekezni.

Az eddigi tapasztalatok alapján jövőre az előneveléshez mindenképp tiszta kókuszrostot fogok használni, a tápanyagok jobb felszívódása miatt. A végleges helyre való ültetéskor pedig terveim szerint kevert közegbe kerülnek. Az előneveléskori kókuszrostos megoldás ráadásul költséghatékony is, egy téglából közel 10 liter közeg lesz, és bár az elejétől igényli a folyamatos tápozást, egy drágább palántaföldhöz képest hasonló áron lehet jobb eredményt elérni.

Azonban mielőtt azt éreznétek, hogy túl sok a szó, és nincs még vége, jöjjenek a képek, úgyis leginkább az érdekel titeket!

És egy kis extra tartalom: ma megejtettem az első szüretet is, a kép szerintem magáért beszél :)

chili0727_14.jpg

Volt értelme egész eddig dolgozni, na...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://westernchili.blog.hu/api/trackback/id/tr567674670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása